AUTOILUA EUROOPPASSA
Olin hämmentynyt siitä miten Eurooppa
oli avautunut. Olin kolkutellut monille oville ja sisäänpääsy
oli tuntunut vaikealta, mutta kun sattumalta hiihtoharrastus oli juuri alkanut leviämässä
eikä välineiden tarjoajia vielä ollut montakaan, kysyntää riitti. Elämäni tuntui tuossa vaiheessa onnellisten
yhteensattumien summalta, mutta mitä oli mitalin toinen puoli. Alkuun olin saanut tarjota edustamiani
tuotteita jokaiselle, jolla riitti mielenkiintoa asiaan,mutta alkuvaiheesta päästyä jouduin hankalaan välikäteen, kun useampi maahatuoja olisi halunnut
yksinmyynnin alueelleen ja niin ollen jouduin taiteilemaan ettei ketään olisi, ainakaan näkyvästi syrjitty, pysyvät myyntisopimuksethan tein lopuksi niiden firmojen kanssa, jotka tekivät
suurimmet tilaukset, ostivat ja myivät eniten.
Tavallaan ihmettelin muuttunutta tilannetta, mutta luonnollisesti oloni
helpottui henkisesti melko paljon.
Autolla ajaminen ei noina vuosina ollut minulle mikään rasite, vaan pidin
siitä ja sen suomasta vapaudesta. Euroopan moottoritiet olivat jo tuolloin
melkoisia kiitoratoja, vaikka autokanta ei vielä huipussaan ollutkaan. Nopeasti kehittyneet yhteyteni vakiintuivat
käsittämään kolme vakituista, parin viikon vuosittaista matkaa. Kevätkauden messumatka
helmi-maaliskuussa. Kesämatka tukkukauppiaiden luona, jolloin edellisen kauden
saldot tutkittiin, reklamaatiot käytiin läpi ja tulevan kauden ennakkotilaukset
kirjattiin. Syys- lokakuussa tuli sitten
vielä syysmessujen kierros, joskin satunnaisia,ylimääräisiä käyntejä tuli
väistämättä ajoittain ja ne tein yleensä julkisilla kulkuneuvoilla. Useimmiten ajoin yksin ja kun hoitelin
sopimuksesta edustamieni firmojen messuosastoja, oli mukanani yleensä aina messuilla
käytettävä mainos- ja näyttelyaineisto ei silloin olisi autoon juuri muuta
mahtunutkaan. Joskus kuitenkin joku
isännistä lähti mukaan, tai sitten olimme liikkeellä hänen autollaan, nimenomaan
silloin kun oli kysymys pelkästä messumatkasta.
Noilta matkoilta on jäänyt mieleen niin hauskoja kuin ikäviäkin
muistoja, jotka kaikki on aika sulattanut yhteen ja kullannut muistoiksi
muistojen joukossa.Vieraat maisemat, vuoristot ja jokien, etenkin Reinin rantojen
näkymät. Vanhat linnat, jotka kertovat tarinoitaan vuosituhansien takaa uuden
ajan valuessa hektisellä tahdilla moottoriteitä läpi Euroopan. Suuret kaupungit
liikenneruuhkineen; kylät - etenkin suosimani pikkuhotellit oluttupineen ja ihmiset,
joiden kanssa jouduin tekemisiin. Syntyi
ystävyyssuhteita ja tuttavuuksia, joista moni on kantanut yli vuosikymmenten,
aina näihin päiviin asti.
Euroopan teillä tapahtuu aina jotakin joskus ja toisinaan
siitäkin huolimatta vaikka ei tietä olisikaan. Maailma on kylmää ja kovaa. Liikenteessä suhtautumisen toiseen ihmiseen
sanelee Keski-Euroopan moottoriteille auton hevosvoimat ja niiden mukana kylmä
virallisuus, jopa epäystävällisyyskin, samoin on laita moottoriteiden
varsillakin, mutta henkilökohtaisesti
olen kohdannut enemmän myönteistä, kuin kielteistä.
Eräänä
myönteisimmistä tapahtumista on mieleeni jäänyt juhannuksen alla 1968 tekemälläni matkalla Trentossa,
Pohjois-Italiassa sattunut episodi.
Ajaessani Brennerin solasta kohti Milanoa autostani –
Isuzusta – hajosi vesipumppu.
Huomattuani moottorin lämmön nousevan pysäytin juuri parhaiksi kohdalle
sattuneelle bensiiniasemalle. Kello oli
osapuilleen kuusi, ja omistaja oli parhaillaan sulkemassa jakelupistettään. Asian selittäminen sujui vähän hankalasti,
mutta kaikkia mahdollisia kieliä käytettyämme, joista kai elekieli oli tehokkain,
käsitti mies asiani, tai ainakin sen, että katsoi konepellin alle jolloin hän
itse saattoi todeta pysähtymiseni syyn. Vaikka
hän olikin ollut sulkemassa asemaansa, menikin hän uudelleen sisälle, veti
haalarin ylleen ja palasi työkalut käsissä autoni luo. Hän irrotti vuotavan vesipumpun, mutta kun hänen
varastossaan ei ollutkaan tarvittavaa tiivistettä, ryhtyi hän töihin ja korjasi entiseen niin hyvin kuin taisi, niin,
että vika ainakin väliaikaisesti korjaantui ja jäähdytys alkoi jälleen toimia. Aikaa häneltä kului puolisentoista tuntia,
mutta kaiken huipuksi ei suostunut ottamaan työstään lainkaan palkkiota. Olin yllättynyt ja yhä edelleen pidän sitä
eräänä hienoimmista kohdalleni sattuneista ystävällisyyden osoituksista. Tuo
Italiassa sattunut tapaus oli ainutlaatuinen, tosin Ranskassa mopedimatkallani 1958 takapyörän akseli katkesi
rautatien ylikäytävällä eikä ranskalainen korjaamo niin ikään ottanut maksua,
mutta tällä kertaa mielestäni tilanne oli kokonaan toinen, kuin mopopojan kesäretki.
Olen tähän mennessä maininnut tuon mopedireissuni jo niin
monesti, että laitan tähän - sattumalta löytämäni kuvan mopedistani Brysselin
messuaukiolla Atominium taustanaan. Luulen,
että tämä on ainoa valokuva. joka on säilynyt kyseiseltä matkalta ottamistani kuvista. Jouduin ottamaan koerekisterit, koska mm.
Ruotsissa ei saanut ajaa yli yhden hevosvoiman mopedilla ilman rekisteröintiä ja ajopelissäni oli 1,5 hv:aa.
Palaan nyt kuitenkin matkaani kesällä
1968.
Samalla
matkalla etsiskelin Torinossa muistaakseni ”Syyskuun 14:nnen päivän tie” numero
kymmentä(olikohan se niin) ja ajoin kyseistä katua ainakin kymmenen kertaa
edestakaisin ennen kuin huomasin sisäpihalle johtavan kapean porttikäytävän,
jonka perältä etsimäni osoite löytyi. Torinosta
lähdettyäni seuraava etappini oli Grenoble ja kun Isuzun vesipumppu alkoi
uudelleen oikutella, päätin ajaa lyhintä tietä Susa´aan josta sitten Alppien
yli tarkoituksella päästä Annencyn ja Grenoblen väliselle tielle.
Päivä oli sateinen ja kolea ja koko ajatus itse asiassa turhan uskalias. Kahdenpuolen tietä oli lumipenkkoja ja ylemmäksi
St. Cennis´in solaan noustessani jo alun perin huono tie muuttui täysin
kelvottoman oloiseksi kärrytieksi jonka viiva katosi kartalta lopulta kokonaan.
Jossakin
kahden- ja puolen tuhannen metrin korkeudessa ajoura sukelsi puolentoista kilometrin
pituiseksi merkittyyn ahtaaseen tunneliin, jonka leveyttä en muista. Kai siinä olisi ollut tilaa sivuuttaakin, mutta
onneksi ketään ei tullut vastaan, kuitenkin jännitin minne tunnelista päätyisin. Kuvittelin, että toisella puolen olisi
kohtisuora pudotus ja ajattelin ulos ajaessani sulkea silmäni, etten ottaisi
pakkia olisipa vastassa sitten mitä hyväänsä, mutta ei minun tarvinnutkaan
tehdä sitä. Kun tunnelin suuaukko
ilmestyi eteen näin jo etäältä, että vuoren toisella puolen vallitsi hieno kesäsää.
Aurinko paistoi ja vuoristoniityn halki alaspäin viettämään lähtevä tie oli
kuiva ja huomattavasti parempikuntoinen, kuin luolan toisessa päässä. Ja tie parani koko ajan. Jossakin alempana, tienvarressa seisoi pysäköity
linja-auto ja suuri joukko kymmenen – kahdentoista ikäisiä tyttöjä, nähtävästi
jokin ranskalainen koululuokka oli retkellään pysähtynyt poimimaan vuoren
rinteellä kasvavia, minulle outoja kukkia. Tytöt seisoivat auton eteen
ryhmittyneinä jonkun opettajan järjestellessä heitä kamera kädessään
valokuvaan, niinpä käytin tilaisuutta hyväkseni, pysäytin ja otin minäkin
kuvan, jolloin muuan pikkutyttö juoksi tuomaan minulle poimimansa kukkakimpun.
Grenoblessa ei sitten tapahtunutkaan mitään merkittävää, vaikka kevään messuilla oli yhteyksistä alustavasti sovittukin ja kun iltapäivällä lähdin paluumatkalle Geneveä kohti ajoin Annecys´ssä pimeässä ja kaatosateessa kuusikymmentä kilometriä harhaan ja päädyin Le Bourg du St. Moriz´iin - Alppien keskellä olevaan varuskunta- kaupunkiin. Vasta perille päästyäni totesin ajaneeni niin täydellisesti pussiin, että – muuta tietä ei ollut jouduin palaamaan takaisin Annecy´iin päästäkseni takaisin Geneveen johtavalle tielle.
![]() |
Alppiteillä kohtaa joskus myös odottamatonta, matkaa hidastavaa liikennettä… |
Tuolloisen
matkan seikkailut eivät päättyneet vielä siihen.
Lähestyessäni
Sveitsin rajaa oli kello jo lähellä puolta yötä, mutta sade oli lakannut ja
ajaminen siten helpottunut. Perehdyttyäni
karttaan päätin jouduttaa matkaani ajamalla Geneven järven etelärantaa Evianin
kautta St.Qingofin tulliin, josta ei olisi enää pitkä matka Sveitsin puolella
olevaan Martigny Ville´iin, missä olevasta kohtuuhintaisesta ja -tasoisesta Hotel
Etoile´sta olin varannut huoneen, matkan varrella tuli vaan pieni ongelma ja yritän kehittää
siitä juttua ensi kerraksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti